مجاهد مجازی

فعالیت در عرصه جنگ نرم

مجاهد مجازی

فعالیت در عرصه جنگ نرم

نیمه پنهان دنیای رسانه

در دنیای امروز شاهد رویارویی ها و درگیری ها از جهات مختلف هستیم که کشورهای سلطه طلب برای رسیدن به منافع خود از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.جنگ های سخت به عنوان اولین اقدام برای سلطه جویی بر یک کشور، به عنوان مهمترین ابزار مورد استفاده قرار گرفته است.اما با گذشت زمان و مجهزتر شدن بشر به امکانات و ابزار جدید شاهد به وجود جنگ های جدید در عرصه های مختلف هستیم.شاید کلمه جنگ نرم به گوش شما آشنا باشد اما تا به حال فکر کرده اید که این نوع جنگ، چگونه قابل پیاده شدن و استفاده می باشد؟ جنگ نرم به عنوان جنگی که به "حکومت کردن بر ذهن ها" مصطلح می شود همواره به عنوان جنگی کم هزینه و راحت مورد تمرکز قرار گرفته است. انقلاب های مخملی، کودتا، تهاجم فرهنگی، تهاجم سایبری و .... از راههای معدود و قابل شمارشی هستند که برای جنگ نرم در نظر گرفته می شود. در جنگ نرمی که هدف آن، تغییر عقیده و کاشتن عقیده فرد مهاجم می باشد.در نظام جهانی اگر شما بتوانید فرهنگ کشوری را با فرهنگ خود همسان سازید در واقع توانسته اید که آن کشور را به سیطره خود در بیاورید.

 
 در رویکرد جدید کشورهای توسعه یافته، اگر بتوان تفکر یک جامعه را به سمت خود جلب کرد به تبع آن می توان فرهنگ آن جامعه را همانند فرهنگ مهاجم تسخیر نمود و وقتی شما فرهنگ یک جامعه را از آن گرفتید می توانید بر آن جامعه حکومت کنید که مصداقی از ضرب المثل" تفرقه بینداز حکومت کن"، است.

در عصر کنونی انواع رسانه ها در جهت رساندن پیام و اندیشه خود به مخاطبین بیشتر،  به منصور ظهور رسیدند.

رسانه های دیداری (تصویری): تلویزیون – سینما

رسانه های نوشتاری (مکتوب): روزنامه – مجله

رسانه های مجازی: اینترنت – شبکه های اجتماعی

رسانه های دیجیتالی (الکترونیکی ): موبایل – پیامک – بلوتوث

رسانه های شفاهی: بنر – خطابه – سخنرانی 

رسانه های خیابانی:بیلبورد ها – بنر

استعمارطلبان در این فکر هستند که از ابزار جدید استفاده کرده و هدایت جامعه کشورهای دیگر را به دست بگیرند که برای اینکار از ابزارهای جدید رسانه ای همچون: شبکه های اجتماعی،ماهواره، اینترنت، فیلم، نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه و .... استفاده های گوناگون کرده و مدیریت بین المللی این ابزارها را بر عهد گرفته اند.

اگر سازمان NSA در آمریکا بوجود می آید بخاطر چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟

اگر Hollywood سالانه 700 تا 1000 فیلم سینمایی می سازد که در بخشی از آنها بطور جد به تخریب کشورهای اسلامی می پردازد بخاطر چیست؟

اگر 32هزار و 140 شبکه ماهواره ای وجود دارد که 18000 آن در ایران قابل دریافت است بخاطر چیست؟

سرمایه گذاری های کلان بر روی این حوزه هرچند هم باشد در مقابل هزینه های جنگ سخت خیلی کمتر به نظر می رسد. به راه انداختن یک انقلاب مخملی خیلی کم هزینه تر و از نظر استراتژیک بسیار پیچیده تر است.

در نوشتار های بعد قصد داریم که به بررسی جزئی حوزه رسانه و تبیین انواع رسانه بپردازیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد