مجاهد مجازی

فعالیت در عرصه جنگ نرم

مجاهد مجازی

فعالیت در عرصه جنگ نرم

وزیری که حاشیه را دوست دارد.

"هوالعالم"

فرهنگ واژه ای است که قریب به 500 معنا برای آن وجود دارد که بررسی و معنا کردن همه آنها در این نوشتار نمی گنجد . ما در اینجا سه معنا که عام تر و در برگیرنده بسیاری از تعاریف می باشد را انتخاب و بررسی می کنیم.

در تعریف اول فرهنگ در بر گیرنده " اعتقادات، ارزشها و اخلاق و رفتارهاى متأثر از این سه، و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه معین" تعریف می شود در نوع دوم فرهنگ به "ظواهر رفتارها، بدون در نظر گرفتن پایه هاى اعتقادى" معنا می شود و بالاخره در تعریف سوم فرهنگ به عنوان "عاملى که به زندگى انسان معنا و جهت مى دهد" شناخته مى شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با روی کار آمدن دولت جدید، علی جنتی را به عنوان سکان دار خود انتخاب کرده است در کارنامه خود پستی و بلندی های زیادی را ثبت کرده است. دوره ای عطاءالله مهاجرانی که اکنون ساکن لندن و  تحلیلگر رسانه های غرب می باشد را به خود دیده و دوره ای محمدحسین صفارهرندی، سردبیر سابق کیهان را و اکنون نیز این وزارتخانه مورد بحث و نقد محافل سیاسی مختلف می باشد به طوری که علمای حوزه شکایت ایشان را نزد رئیس جمهور ببرند.


 اما در متن زیر کارها و جنجال هایی که وزیر ارشاد در مدت وزارت خود در کشور بوجود آورده به اختصار آورده شده است:

1-ماجرای "سگ های زرد" و بازگشت به کشور

که یک گروه موسیقی در ایالات متحده که اعضای آن را جوانان ایرانی تشکیل می دادند به قتل رسیدند و  پس از این ماجرا بود که وزیر ارشاد قصد داشتند که هزینه آوردن اجساد این گروه را متقبل شوند و اجساد را در بهشت زهرا (س)، کنار مرقد هنرمندان نامدار کشور دفن کنند، که با اعتراض مردم و رسانه ها روبرو شد.

2- چندی پیش نماشگاه رسانه های انقلاب اسلامی برگزار شده بود که تعدادی از مراکز پژوهشی، کانون های فرهنگی و افراد دغدغه مند درآن گرد هم آمده بودند، فصل مشترک اغلب مشکلات آنها، عدم حمایت دولت جدید از طرح ها و برنامه هایشان بود.

3- مجوز اکران عمومی به یک از فیلم های حامی فتنه با نام "عصبانی نیستم" که در جشنواره قبل با حاشیه های زیادی همراه بوده است.

4-حلال اعلام کردن تک خوانی زنان

  آقای جنتی وزیرفرهنگ دولت یازدهم تک خوانی زنان را حلال اعلام می‌کند و در مصاحبه‌ای می‌گوید: "اجماعی در بین مراجع درباره حرمت تک‌خوانی خانم‌ها وجود ندارد؛ از این رو، اگر مفسده‌انگیز نباشد اشکال ندارد".

جای سوال دارد که وزیر ارشادی که خود تحصیلات حوزوی دارد به همین سادگی و با استدلال هایی بچه‌گانه و به دور از عقلانیت و تدبیر این نوع اظهارات منافی با فرهنگ اسلامی ایرانی را انجام می‌دهد.

5- نادیده گرفتن عجیب فیلم خوب و تحسین برانگیز ابراهیم حاتمی‌کیا(فیلم چ) در جوایز نهایی جشنواره فیلم فجر و همچنین تحویل گرفتن بی‌دلیل فیلم پرحاشیه و جنجالی احمدرضا درویش(فیلم روز رستاخیز که تحریف در واقعه کربلا در آن مشهود بود ) که با اعتراض گسترده مراجع تقلید و مداحان اهل بیت روبرو شده بود، پای جنتی را به معرکه‌ای باز کرد که هنوز هم ادامه دارد و حواشی آن قربانی می‌گیرد.

6-بازگشایی نشر چشمه ای که  نمایشنامه توهین آمیز علیه عاشورا را در کارنامه خود دارد

نمایشنامه موهن "روز حسین" سرآغاز ماجرایی بود که سبب شد تا نشر چشمه در دولت دهم حکم تعلیق دریافت کند. در هفته‌های گذشته هم «هیات تجدیدنظر رسیدگی بر تخلفات ناشران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» با بررسی پرونده... حکم به بازگشایی نشر چشمه داد.

7- دفاع از توهین "بهار" و لمپن خواندن "یالثارات"

او در بیان علت تعطیلی یالثارات می‌گوید:"مجوز نشریه یالثارات می‌توانست لغو شود و این هفته‌نامه به دلیل نشر اکاذیب، توهین آشکار و استفاده از ادبیات لمپنیسم در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. در این نشریه نوعی لمپنیسم در به‌کارگیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می‌شود".

برخوردهای سخت علی جنتی در برابر یالثارات و نیز دادگاهی کردن «وطن امروز» و «9 دی» دو جریده دیگر منتقد دولت، در شرایطی بود که «آزادی» جزء کلید واژه‌های دولت یازدهم بوده است و از جمله خود وی در همان مصاحبه با شبکه تلویزیونی "الجزیره" گفته بود: "‌در شرایط جدید سیاست دولت ‌آقای دکتر حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور، ایجاد آزادی‌های بیشتر در حوزه مطبوعات، در حوزه انتشار کتاب، در حوزه ساخت فیلم‌ها و تولید فیلم‌های سینمایی است. تلاش ما در حوزه وزارت فرهنگ این است که هیچ روزنامه‌ای توقیف نشود".

 البته آقای وزیر حتی به دفاع از روزنامه "بهار" که اقدام به انتشار مطلبی علیه ولایت امیرالمومنین(ع) پرداخته بود هم برخواست تا نشان دهد که به آزادی بیان معتقد است؛ اما تنها برای هتاکان و جریانات فکری نفوذی در مطبوعات.

8- دعوت رسمی جشنواره شعر فجر از شاعر هتاک به اسلام

یدالله رویایی به قدری مطالب و اشعار ضددینی و ضدانقلابی در کارنامه خود دارد که به هیچ وجه نمی‌توان دعوت از او را حاصل یک اشتباه دانست. در حالی که این فرد به جشنواره شعر فجر دعوت شد.

9-...

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد