مجاهد مجازی

فعالیت در عرصه جنگ نرم

مجاهد مجازی

فعالیت در عرصه جنگ نرم

سخنرانی استاد ترخان: بایسته های تبلیغ در فضای مجازی موضوع

اینترنت چیست؟
اینترنت در یک تعریف ساده آمیزه ای از صنعت تلفن و تکنولوژی رایانه است که بطور همزمان امکان برقراری ارتباط ، حالا این اربتاط می تواند یک سویه باشد می تواند دو سویه باشد ، ارتباط یک فرد با سایر افراد و دسترسی به دنیای اطلاعات از طریق این بازار می تواند فراهم بشود و حالا این داده های رایانه ای می تواند نوشتاری باشد . TXT می تواند صوتی باشد و می تواند تصویر فیلم و عکس باشد .

خوب این یک تعریف ساده اینترنت زمان و مکان را کوتاه کرد در نوردیده اصل مهم در اینترنت سرعت است ، من نمی دانم دوستان تا چه مقدار با بنده آشنایی دارند من تقریباً حدود 12 سال است که در این عرصه فعالیت می کنم

و تجربیاتی حالا به قول جناب آقای قرائتی ما را هل دادند و انداختند توی این فضا و احساس می کنم ما به این اصلی که در اینترنت وجود دارد گاهی وقتها ملتزم نیستیم . از ما سؤال می شود چون من خودم درگیر هستم دارم می گویم پاسخ که تهیه می کنیم دیگر نوش دارو بعد از مرگ سهراب می شود ، دیگر طرف نمی آید اصلاً‌به این باکس BOX سر بزند جواب شما را بخواند ، این جواب را برای همان لحظه می خواست سرعت خیلی مهم است در اینترنت ، اینترنت به مکان هایی راه یافته که شما در باورتان هم نمی گنجد . در خیالتان هم نمی گنجد حریم های خصوصی را از بین برده محدودیتی برای اینترنت نیست . البته این چیزی هست که اگر دشمنی دارد استفاده می کند این یک امکانی است که هم برای ما وجود دارد و هم برای دشمن یعنی اینجور نیست که حالا یک قابلیتی است که فقط دشمن دارد استفاده می کند نه علی سویه در اخیار ما و دشمن است ، الگو در دست دشمن است یک ابزار قوی است در دست زنگی مست ، این نکته اول .

نکته دوم این که آیا ما توانستیم از قابلیتهای اینترنت استفاده کنیم یا نه.

ما موفقیتهای زیادی داشته ایم انشاءالله من در ادامه بحث خواهم گفت این که من می گویند یک بنده خدایی همیشه از بهشت می گفت، به او گفتند آقا چرا شما همه اش از بهشت می گویید، یک کم از جهنم بگو که مردم همه بترسند. گفت جهنم را شما که انشاء الله می روید از نزدیک می بینید آن که گفتن ندارد. حالا بنده انشاء الله این چیزهایی را که میخواهم آسیب شناسی کنم بایسته های تبلیغ را بگویم برای این که ما در این فضا حضور پیدا کنیم و حضور پر رنگ تر و با موفقیت بیشتر ، چاره ای ندارم گاهی وقتها به این آسیب ها اشاره کنم و الا کارهایی که انجام شده موفقیت هایی که ما در این عرصه داشته ایم انشاء الله اشاره می کنم و من اعتقادم این است که ما موفق بوده ایم در این عرصه. حالا چرا ؟ دلیلش را بعداً می گویم . آیا ما از تمام توان اینترنت استفاده کرده ایم ؟

یک وب حتماً به گوشتان خورده ، وب یک چیست ؟

وب یک  ، یک فضایی است که یک سازمانی می آید اطلاعات خودش را آنجا عرضه می کند می شود وب یک ، یدگر هیچ تعاملی با کاربران خودش ندارد ، تعامل دو سویه با پیشرفت تکنولوژی دنیا به سمت وب تو پیش رفته ، من نمونه های وب تو را بگویم ، و یکی پلیا و یکی پلیا یک دایره المعارف یک دانشنامه آزاد است که هر کسی می تواند در این فضا مطلب بنویسد ویرایش کند و از این کارها انجام بدهد . یعنی در واقع هر شخصی در وب تو می شود یک رسانه فیلم بگذارد مطلب بگذارد ، ویرایش کرده مطالب دیگران را . نمونه های عینی ترش شبکه های مجازی هست . شبکه های اجتماعی است ، مثل فیلس بوک ، تویتر ، و مای اسپیس و سایر شبکه های اجتماعی که حالا من در یک جایی خواهم گفت که تعداد آنهایی که در این شبکه های اجتماعی عضو هستند چقدر است . اشاره فقط می کنم این وب تو هست ، بشر دارد تلاش می کند به سمت وب تری برود ، وب تری یعنی چه ؟ یعنی وب معنایی وب مفهومی یعنی کار به جایی برسد شما الآن می روید داخل گوگل جستجو می کنید سرچ می کنید . ممکن هست آن چیی که دنبالش هستید این توی صفحه مثلاً 50 هم باشد ، اما بشر دارد به جایی می رسد که از طریق این ماشین رباطهایی که دارد کار انجام می دهد در عرصه اینترنت بتواند جستجوی مفهومی و معنایی انجام بدهد یعنی یک اینترنت هوشمند . الآن شما می روید داخل فضاهای اجتماعی چکار می کنید ؟ آنجا بر اساس علاقمندی خودتان عکس را یا مطلبی را به اشتراک می گذارید ، این را همین خود این سیستم می تواند تشخیص بدهد که شما به چه نوع مطالبی علاقمند هستید ، به مطالب مذهبی یا غیر مذهبی ؟ دنبال فیلم می گردی یا دنبال متن می گردی ، با اطلاعاتی که اینجوری از شما می گیرد می شود هوشمند . خوب این وب تری هست که البته هنوز بشر به آن نرسیده است . دارد به این سمت و سو پیش می رود . وب فور داریم الآن خیلی حرفش هست و دارند تلاش می کنند آن وب سه بعدی هست ، یعنی بیایند دیگر آن تصاویر سه بعدی که دیگر شما شنیدید این فضای اینترنت را اینطور جذاب کنند ، سه بعدیش کنند ، خوب از این بشر هم با چیزهایی که ما تا حالا دیده ایم این جوز نیست که اینها دست نیافتنی باشد .یقیناً بشر به این سمت و سو خواهد رفت  و به آن دست خواهد یافت .

خوب ما چه مقدار توانسته ایم از این قضایا استفاده کنیم . حضور ما چه مقدار است ؟ من حالا بگویم این را فقط به صورت مقدمه داشته باشید تا مطالب بعدی من پاسخ این سؤال را خواهد داد ، نکته بعدی گستره مخاطبین است ، در فضای سایبری و این قابلیت های این فضا را می گوییم ، آقا ما هزینه تبلیغی می کنیم ، چکار می کنیم ، از اینجا یک مبلغی را اعزام می کنیم مثلاً در فلان شهر چند نفر پای منبر بنده و شما می نشینند خیلی که منبری زبردستی و ماهری باشی آقا 4 هزار یا 5 هزار نفر یا 6 هزار نفر اما شما نگاه کنید آمار سایت حوزه نت را دارم خودم درگیر بودم خیلی که حالا و روزمان بد می شود ما روزانه 20 هزار نفر تا 50 هزار نفر هم داشته ایم . روزانه 20 هزار نفر می آمدند توی یک سایت و استفاده می کردند . خوب شما می گویید بابا این 20 هزار نفر چقدر ایستاده اند توی این سایت ، میزان ماندگاریشان در حال نوسان بود یعنی گاهی وقتها 5 گاهی وقت ها 6 گاهی وقتها 7 یعنی 7 دقیقه می آمد توی این سایت می ایستاد و مطالعه می کرد. به صورت میانگین . حالا شما نگاه کنید این شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک ، به 70 زبان دارد ترجمه می شود ، زبان فارسی یکی از آن است ، 400 میلیون فقط عضو کاربر دارد . گستره میانگین را ببینید چی مجابمان می کند که مثلاً برای 5 هزار نفر یک سخنرانی انجام بدهیم . وقتمان را بگیریم . اما توی این فضاها بعضی هایمان حضور نداشته ، حضوری حد اکثری نداشته باشیم چی مجابمان می کند ؟ 400 میلیون عضو ، آن وقت چقدر اینها استفاده می کنند روزانه ؟ 55 دقیقه استفاده می کنند ؟ یعنی روزانه هر کاربر به صورت متوسط 55 دقیقه داخل این سایت وارد می شود و استفاده می کند . این گستره مخاطبین فضایی که ایجاد شده . حالا نکته ای که خیلی جالب است این است که شما تو این بعد از انتخابات می دانید دیگر سایت تویتر یکی از این شبکه های اجتماعی بود . به مدت 72 ساعت به خاطر مسائل غنی قرار شد این سایت تعطیل بشود . دولت آمریکا رسماً ابلاغ کرد به مسئولین این سایت که بابا توی این ایام انتخابات حق ندارید این سایت را تعطیل کنید . بگذارید اگر میخ واهید کاری انجام بدهید برای بعد انجام بدهید . این فضا یک فضایی است ، یعنی این فضای اینترنت ، آن هم به صورت خاص وب تو ماها هنوز توی وب وان هستیم . یعنی هنوز یک طرفه هست یعنی ما مدیریت تبلیغ نداریم ، ما داریم تبلیغ می کنیم من اتفاقاً اعتقادم این است که ما باید مدیریت تبلیغ داشته باشیم نه تبلیغ یعنی دیگرانی که می خواهند تبلیغ کنند بیایند اینجا تبلیغ کنند ، شما مدیریتش کنید ، آن وقت اینجا هزینه های تبلیغ به شدت پایین می آید . هزینه های تبلیغ یعنی شما اینقدر آدم پیدا می کنید که دوستان برای نشر معارف اسلامی لک می زنند ، حاضرند مجانی کار کنند . حاضرند مجانی وقتشان را بگیرند . اهلش هم هستند می آیند توی این فضا ، علاقمند هم هستند اما شما باید مدیریت محتوا کنید که مطالب اسلامی درست به مردم منتقل بشود . چیزی به نام اسلام غلط به مردم منتقل نشود .

مدیریت، مدیریت تبلیغ ، این هم به آن اعتقاد دارم یعنی در واقع ما بتوانیم بدون صرف بودجه های هنگفت بتوانیم تبلیغ کارساز و کارآمدی در فضای اینترنت ؟؟؟؟ و این امکان پذیر است با این گستره مخاطبین با این خصوصیتی که اینترنت دارد بر این اساس اعتقاد من این است ، آقا ما اگر ضرب المثلی داشتیم می گفتیم فردا دیر است ، من اعتقادم این است که امروز هم دیر است ، فردا چیه ؟ یعنی شما الآن وارد بشوید دیر وارد شده اید ، باید دیروز وارد می شدید ، فقط بروید ببینید چه خبر است در این فضا . چکار دارند می کنند ، حالا بعداً خواهم گفت حضور حد اکثری دشمن در این فضا ، حضور حد اکثری ، چقدر بودجه دارند مصرف می کنند . آن هم این بودجه هایشان را چطور مصرف می کنند و مدیریت ، در بحث وب تو ، نه وب وان که همه اش ما پول بدهیم آقا مقاله بنویس وارد کن توی این سایت ، نه آقا دیگران بدارند تولید می کنند ما استفاده می کنید آنها اینجوری هستند .

تراک دوم :

ویکی پریا را بروید نگاه بکنید ، یک دانشنامه آزاد است اطلاعاتش را ببینید شما هر مطلبی را که در گوگل سرچ می کنید اولین پاسخهایی را که برایت می آورد از وکی پریا است ، وکی پریا را کی راه اندازی کرده ؟ کی دارند اداره اش می کنند ؟ آقا به صورت ... کل مردم دنیا دارند اداره اش می کنند . حالا بخشی را توی این سطوح این پول پرداخت می کنند . اینجور نیست که اینها پول پرداخت نکنند . اما ببنید 18 میلیون میلیارد دلار ، اینی را که من دارم می گویم یک آمار درستی است ، همین طور سر هوا نمی گویم. اینها دارند بودجه مصرف می کنند بر ضد اسلام حضور حد اکثری دشمن ، آنها بودجه هایشان را اینطوری مصرف می کنند ، می آیند توی وب تو هزینه می کنند ، آینده اینترنت وب تو است . نه وب یکی که ماها درگیر هستیم . حال اگر ما تلاش بکنیم ، برویم جلو وب تری را وب فور اینها خیلی عالیه . باید وارد بشویم ما دست کمی نداریم از آنها ، اما این که پیشگام ، من اعقتادم این است که این که حوزه پیشگام بوده ، یعنی علی رغم همه این چیزهایی که ما گفته ایم و آسیب هایی را که ما گفته ایم ، حوزه پیشگاه بوده ، یعنی زمانی که در ایران اینترنت وارد شده الحمد لله با رویکرد درتسی که حوزه انتخاب کرد در این فضا وراد شخوب می دانید یک رویکرد اینجوری می گیود می گوید نباید وارد این عرصه شد ، شاید شما هم با خیلی ها برخورد کرده اید ، چرا به خاطر آس بهایش چون آسیبش خیلی زیاد است بعضی ها هم اعتقادشان این است که آقا نه ، باید وارد این فضا شد ، اصلاً هیچ قید و بندی هم ندارند باید ملتزم شد بر آسیب هایش اما حوزه من احساسم این است چنین دیدگاهی را انتخاب کرده ، اقا باید حضور حد اکثری در این عرصه پیدا کرد ، اما تلاش هم کرد برای این که این آسیب ها را کم کرد ، حالا من بایسته های تبلیغ را می گویم یعنی ما که بیاییم وارد این عرصه بشویم اول این که ضرورت دارد وارد بشویم ، یعنی قبل از این که به بحث بایسته ها برسیم من اعتقادم این است که اگر ماها در این عرصه حضور جدی پیدا بکنیم خیلی از مشکلات حل می شود . من یک چیزی را به دوستانی که قبل از این که بیایم اینجا گفته ام . گفتم : به یکی گفتند کامپیوتر بلدی ، گفت آره بلدم . گفتند یعنی چی می توانی خاموش و روشنش بکنی ؟ گفت خوب من گفتم بلدم اما اینقدر نه که بتوانم خاموش و روشن کنم . ما آن دوران را پشت سر گذاشته ایم . الحمد لله الآن طلبه های ما می آیند سر کلاس به گونه ای تسلط در تایپ دارند کامپیوتر دارند ، توی همان کلاس من دیدم همان جا تایپ می کند درس استادش را تایپ می کند . الآن ما به جایی رسیده ایم که بعضی از سایت ها دارند آموزش مجازی ارائه می دهند خیلی از دوستان ما خبر ندارند حالا گاهی وقتها به ماها می گویند اینها را نگویید به خاطر این که کلاسها خلوت می شود . نه کلاسها خلوت نمی شوند . اما از این تکنولوژی به این امکانات باید استفاده کرد . بعضی از دوستان شما طلبه ها جمع شده اند یک سایتی را راه انداخته اند به نام سایت صدای بهار ، دارند درسهای مسجد اعظم را به صورت آنلاین پخش می کنند ، یعنی شما منزلت هم باشی سر کارت هم باشی آنجا توی آن سایت عضو می شوی توی آن سایت خاص ساعت 9 تا 10 مثلاً آیت الله مکارم شیرازی درس دارد شما همانجا داخل اتاقت می نشینی آن درس را گوش می کنی . درسها هم تایپ می شود . روز بعدش شما می توانید نوشته اش را هم بخوانید . فایل صورتی اش هم هست ، شما می توانید بعداً گوش کنید . یک بار نشد دوباره گوش کنید . خوب اینها ابزار نوین هست ما چه مقدار داریم استفاده می کنیم ؟ من یک وقتی سر زدم به این سایت دیدم که چون آنجا هم حالت حضور و غیاب می شود مشخص می شود چه کسانی حاضرند ، یعنی مدیریتش خیلی آسان است دیدم به چهار پنج نفری هستند اینجوری . اما من می دانم چون اطلاع ندارند خیلی ها دلشان لک می زند برای اینجور کارها . اما چون اطلاع ندارند وارد نمی شوند الآن بعضی از مؤسسات ما من حالا خیلی نمی خواهم بحثم ، مؤسسات ما مثل جامعه المصطفی العالمیه که دارند آموزشهای مجازی ، دارالحدیث که آموزش مجازی دارند ارائه می دهند که طلاب خارج از کشور شما یک طلبه را از آنجا بردارید بیاورید اینجا ، البته با این فضا آشنا می شود که خیلی تأثیر دارند اما همه اش که اینجور نیست شما می توانید طلبه هایی که رفته اند آنجا نیاز به تبلیغی دارند ، آموزشی بدهید از این کارهای اینجوری آموزش بدهید و الآن دارند انجام میدهند ، مدرک به آنان بدهید . لیسانس بدهید ، سطح یک بدهید دو بدهید حالا ما داریم الحمد لله استفاده می کنید . موفق هم بوده ایم حالا من اشاره خواهم کرد . اما آسیب هایی که در این عرصه وجود دارد یک صلوات بفرستید .

خوب برای خیلی ها تا وقتی اسم اینترنت برده می شود ، آسیب هایشان را به ذهنشان ، بله اینترنت یک فضایی است پر از آسیب . من گاهی وقتها برای بعضی ها می گویم . گفتم ، اقا اگر کسی شناگری بلد نباشد توی این اقیانوس سر از ناکجا آباد درمی آورد . سر از ناکجا آباد باید کسی شناگری بلد باشد ، یعنی ما باید تلاش کنیم پایه های اعتقادیشان ، تقوایشان ، به هر حال بتواند از این ابزار استفاده درست ببرد . آیا ضرورت دارد که ما با این آسیب ها در بحث تبلیغ آشنا شویم بله ، روشن است . شما اگر ندانید که این ابزار چه آسیب هایی دارد می روی با این ابزار تبلیغ می کنی . اتفاقاً آسیب هایش دامن گیرت می شود . از بینت می برد . کارایی ندارد ، اصلاً‌ با آسیب های جامعه را برطرف کنید ، با تبلیغ برطرف کنید . اول باید بدانید که آقا این خود این ابزار چه آسیب هایی دارد ، شما ببنید چکار کرده اند . دنیا امروز با تکنولوژی امروز ، حالا من بعضی از چیزها را واقعاً شرمنده می شوم این جا بگویم ، حالا اینها هم یک سایتهایی دارند حالا اینجور نیست که بعضی ها می گویند . حالا شما بروید و گوگل را سرچ کنید . کافی است که شما مثلاً سیم بزنید . سیم ، خوب این به صورت اتوماتیک امکانات جدید دیگر ، ابزار نوین است دیگر ، خودبخود کلمه های پیشنهادی را به شما می خدهد (ساجدش word ) کلمات پیشنهادی آقا ، دنبال سرچ هستید دنبال چی هستید ، همین جور ، اتفاقاً آن چیزهایی که نشان می دهند همه آسیب است یعنی چیزهایی که حالا من یک وقتی با یک جایی مصاحبه داشتم گفتم اینها همه مال ماشین است . اینجوری می گویند اینها روباطیک هست . اما من مشکوکم ، یک زمانی بحث نام الله بود اگر یادتان بیاید که در زبان انگلیسی ترجمه که می کردند در گوگل تنسفیش ، اسرائیل را مصادف الله می آورد ، شما ترجمه می کردید یعنی می خواستید ترجمه الله می شود گاد GOD می شود ازرائیل ، می گفتند آقا بروید شما کاربرها را بگویید این غلط است این باید اینجوری ترجمه شود ، اینها یک بخشش درست است روباتیک هست ماشین هست . از بس که کاربرها آمده اند گفته اند اسرائیل مساوی است با گاد . آنها شپن خود به خود ترجمه می کند اسرائیل یعنی گاد ، یعنی خدا ، اما من کشوک هستم ، دستهایی هست ولی هدایت می کند ، دارد برنامه ریزی می کند به این سمت و سو می برد اینجور نیست که 25 تا 30 درصد کسانی که در اینترنت جستجو می کنند این آمار آماری است که داده شده . آقا دنبال مسائل مذهبی و معنوی هستند . از هر 6 کاربر یک کاربر دنبال مسائل مذهبی هست . آقا این فضا را دریابید . بله آسیب ها اینجوری هست . شما چکار می توانید با این فضا انجام بدهید . تعطیلش کنید . تخطئه کنید نمی شود که . ما باید با این آسیب ها آشنا شویم . آسیب ها چیست ؟ راه های مقابله با آسیب ها را پیدا کنیم . اینها نکات مهم است . و نکته مهمتر این که برای مبارزه با این آسیب ها از همین ابزار استفاده کنیم . و چرا ؟ ببینید من این نکته را اینجا یادداشت کرده ام گفته ام برخی از آسیب ها فرصت تبلیغی هستند . برخی از آسیب ها فرصت تبلیغی هستند . یعنی چه ؟ برخی از آسیب ها ، من یک مثال بزایات بزنم تا این حرفم روشن بشود یعنی چه ؟ ما باید زیرک باشیم استفاده کنیم . ببینید نمی دانم شما برایتان پیش آمده یا نه توی اینترنت داری سرچ می کنید آقا دنبال چی هستید ؟ دنبال این که مثلاً می خواهید ببینی یک مقاله راجع به حجاب پیدا کنید ، یک مطلبی در این جستجو توجه شما را جلب می کند ، شما یک کلیک می زنید ، می روید وارد آن سایت می شوید به بغل دستش نگاه می کنید می بینید مطالب خوبی است . دوباره می زنید یعنی تو همان سایت که رفتی دوباره می زنی یک دفعه دیدی آقا دو ساعت نشتسی پشت این سیستم از کجا به کجا رسیدی . یعنی اصلاً بنا نبود شما دنبال مثلاً کار کردهای این باشی . شما راجع به حجاب بودی اما از حجاب رسیدی به 100 تا مطلب دیگر . چرا ؟ چون یک چیزهایی هست که جذب و توجه شما را جلب کرده است . توجه شما را ، این یک آسیب است دیگر . چرا آسیب است به خاطر این که یک جوان می آید سرچ می کند یک مطلبی توجه اش را جلب می کند ، وارد آن سایت می شود توی آن سایت چیزهای دیگری هست نظرش را جلب می کند ، هی یواش یواش می رسد به یک جایی که همان ناکجا آباد هست که من گفتم شناگری بلد نباشد غرق می شود ، تعارف هم نداریم . خوب ما از همین آسیب می توانیم برای یک فرصت تبلیغی درست کنیم یعنی چه فرصت تبلیغی ، یعنی ماها هم می دانیم بشر اینجوری هست دیگر . خوب شما هم توی سایت هستید ، جذابیت ایجاد کن ، آقا ما اینقدر آدمهایی را داریم در همین سایت حوزه ، بلال نمی دانم جاهای دیگر تصادفی یک چیزی نظرشان را جلب کرده وارد این سایت شده ، تصادفی وارد شده خوب شما یک کاری بکن بابا ، همان جوری که آنها دارند بهره می برند شما هم بکاری کن . آقا شما سایت تبلیغی هستید . دیگر شما کاری کن که این را بکشی ببری .

جان گشاید سوی بالا بالها                   تن گشاید در زیمن چنگالها

این همان شعر مولوی هست دیگر ،

که در حدیث امد که یزدان مزید             خلق عالم را سه گونه آفرید

یک گروه را جمله عقل و علم وجود       آن فرشته است و نداند جز سجود

تا می آید آن داستان لیلی و مجنون را می گوید :

همچون مجنون در تنازع باش که         گه شتر چه بید گه مجنون

آقا جان انسان یک چنین موجودی است اگر غرایز شهوانی و نمید انم چیزهای دیگر دارد اینها ماسب با طبیعت انسان هست ، انسان به سمت معنویت گرایش دارد ، فطرتش با معنویت است جان گشاید سوی بالا بالها ، ما چه مقدار سایتهایمان تبلیغی است . جذاب است ، دارم بایست ها را می گویم دیگر ، ما همه اش باید به محتوان برسیم ، یک بحثی از جهت نظری وجود دارد و این را من چون دوستان همه فاضل و طلبه هستند ، فقط اشاره می کنم ، برخی معتقدند مثلاً این نظریه ای که دارم می گویم مال یک جامعه شناس آمریکایی است به نام نیل پست من می گوید آقا ما در عصر تسلط تکنولوژی بر فرهنگ به سر می بریم که از آن تعبیر می کند به تکنوپولی ، بشر در طول تاریخ از جهت ابزار سه دوره را طی کرده است : یک دوره ، دوره فرهنگ ابزار بود . فرهنگ ابزار یعنی چه ؟ یعنی این که آقا هدفش مشخص بود این ابزار اگر در راستای هدف بود از آن استفاده می کرد ، در آن جایی که به آن اهدافش لطمه می زد . آن ابزار را از ندگی خودش حذف می کرد . این می شود دوران فرهنگ ابزار ، تا کی ادامه داشته ؟ تا اوایل قرون وسطی ایشان اینطوری می گوید . بعد از  قرون وسطی تا قرن 19 ایشان می گوید بابا ما دوران تکنوکراسی را داریم . تکنوکراسی را طی کرده ایم . تکنوکراسی یعنی چه ؟ یعنی بشر هنوز در این باور بود که می تواند ابزار را کنترل کند . هنوز بر این باور بود . هی روبروز تسلط ابزار بیشتر می شد . بعد از قرن نوزده دوران ما باشد  این دوران تکنوپولی هست . تکنوپلی یعنی چه ؟ یعنی زمانی که دیگر اینجا تسلط با ابزار است . دیگر هجوم ابزارهاست . تکنولوژی یک چیزی است که غالب شده و فرهنگ را دارد متحول می کند . اهداف توی اینجا گم شده ، اصلاً شما از خودت نمی پرسی ، برای چی من تلوزیون نگاه می کنم . برای چه می روم دنبال اینترنت ؟ پس اینقدر این ابزار احاطه کرده که اصلاً بشر از خودش سؤال نمی کند . این را به عنوان یک امر بدیهی و ضروری می داند . باید رفت . سؤال یعنی چه ؟ واسه چی اصلاً معنا ندارد در اینجا ، ایشان واسه همین می گوید آقا من اعتقادم در هر جایی می گوید : بهتر تلوزیون های خاموش است . یعنی خاموش بشود ما اعتقادمان این است . با معارف نابی که قبول داریم تکنولوژی این آسیب ها را دارد که این هجوم تلکنولوژی ابزارهای نوین اینترنت ، فرهنگ ها را تحت تأثیر خودش قرار داده ، اما من اعتقادم این است که آقا ماها با فرهنگ غنی که داریم اسلام اگر بتوانیم اسلام را خوب معرفی کنیم . اگر بتوانیم انسانها تشنه معنویت هستند ، ما به راحتی می توانیم بر آسیب های این هجوم ابزارهای نوین فائق بشویم . این کنته مهمی بود که من خواستم اشاره بکنم . حالا بحث ، بحث مفصلی هست . پس ما اگر خلاصه کنیم دسترسی آسان و سریع به مخاطبین ، انتقال سریع پیام ، گستردگی مخاطبین برطرف کردن نیاز های تبلیغی از خود اینترنت این ها چیزهایی بود که من یادداشت کردم .از این می گذرم .

امکانات تبلیغی

سهولت و کم هزینه بودن از مزایای تبلیغ اینترنتی هست ، نکته مهمی که من می خواهم اشاره کنم بحث بعدی من است که نقش رویکردهاست در اینترنت .

آقا من متأسفانه این نمی دانم چطور بگویم آقا ما داریم تبلیغ می کنیم در فضای اینترنت ،  ، رویکرد تبلیغی نداریم ، تعارف ندارد من بناست اینجا آسیب ها را بگویم ، یعنی یک دردهایی را بگویم که ما رویش کار کنیم . یکی از درد این بود  آقا ما توی فضای وب هنوز حضور جدی نداریم . فضای وب تو ، حضور جدی نداریم ع رویکردها باید مشخص بشود . آقا ما لااقل سه جو رویکرد داریم یا اطلاع رسانی ، یا آموزشی ، یا تبلیغی . فرق اینها چیست ؟ ماها داریم اطلاع رسانی می کنیم درست هم است . اعتقادمان این است . که امام رضا علیه السلام فرمود : فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا[1]. ما اعتقادمان این است که اگر بتوانیم معارف اهلبیت را تبیین کنیم تبعیت می کنند . بتوانیم رویکرد خوب است . اما اینها یک اقتضاعاتی دارد . اقتضاعات رویکرد تبلیغ چیست ؟ عزیزان من اقتضاعات رویکرد یک سایت تبلیغی ، بنده و شما که می رویم در یک جایی تبلیغ می کنیم ، حالا این در یک محلی است ، سایت هم همین جوری است ، آقا شما باید مشتری را جذب کنید . نه یک مبلغ ، ؟؟؟ آموزشی نه اینجوری نیست . شما هم یک سایت آموزشی می زنید ، آن بدبخت دانشجو ، می گوید آقا بخوری پایت است و نخوری هم پایت هست . آش کشک خاله است . باید بیایید اینجا توی این سایت شرکت کنید . ثبت نام کنید سایتهایی که توی این دانشگاه ها هست ، یا حوزه دارد . آقا بیایی اینجا ثبت نام کنی . نمره هایت را اینجا ببینی ، چک کنی ، نواقصی پرونده ات را تکمیل کنید . باید بیایی کاری ندارد که شما گرافیک خوبی دارید یا نه . آیا نمی دانم ساختار سایت چطور است . آژاکس است یا استاتیک ، مثلاً یک جوری است مثل همان ماشینهای گازوئیلی چطور است ، کاری به این ندارد باید بیاید اینجا و استفاده بکند ، حالا هر چه رامتر البته برایش بهتر ، اما رویکرد تبلیغی اینطور نیست شما باید مشتری جمع کنید . کارهایی را بیاورید ، آخر زیبائیهای این کارها رانشان بدهی . نمی توانی ، مثلاً روی دیواری که خیلی قشنگ است ، با یک زغال با خط بد بنویسید لطفاً نظافت را رعایت کنید می پراند همه را ، چیی که من می خواهم بگویم این است . خیلی از سایت های تبلیغی ما رویکرد تبلیغی ندارد . آقا چه مقدار از ملتی مدیا استفاده کرده اید در سایتتان . بنده خودم درگیر هستم ، خودم مدعی هستم ، نرفته ایم به این سمت و سو ، من دوتا نمونه برایتان بگویم تا بدانی تأثیر استفاده از تأثیر ملتی مدیا چیست. ملتی مدیا یعنی چند رسانه ای . تصویر ، فیلم ، از این چیزها، این زمانی که این بحث انتخابات بود این بحث های انتخابات و این بحث های جنبش سبز و اینها ، یک زمانی می دانید یکی از شعارهایی که داده بودند این بود که نه غزه نه لبنان فقط مردم ایران یا جانم فدای ایران ع این را آدم می آید یک مقاله ای می نویسد برای این که این را ثابت کند یک وقت این کار را می کند ، یک وقت می آید چکار می کند . برای من آمد توی ایمیل و مستر من آمد . یک کسی می آید که همین کار را کردند عکسهای چندتا بچه توی مدرسه بودند ، این بچه ها مدرسه آتش گرفت به خاطر چیست که آتش گرفت. به خاطر این است که بخاریش از این بخارهی های نفتی در پیتی بود . مدرسه آتش گرفت این بچه ها چه شدند ؟ بچه ها سوختند . ، صورتشان به گونه ای سوخت که تغییر چهره دادند ، از دختر و پسر بچه های فرض کنید 8 ساله ، 9 ساله در این حدودها ، باور کنید آن لحظه ای که بنده شما چه مقدار با مسائل عقلی و تعقلی سر و کار دارید چه مقدار ؟ خیلی زیاد ، فلسفه خوانده اید ؟ عرفان خوانده اید ؟ هیچ پشتوانه عقلی ندارد . اما وقتی این تصویر آمد برای من ، یک حالتی شدم من ، بعد می دانید پایینش چی نوشته بود ؟ پایینش نوشته بود به جای این که به مردم لبنان کمک کنید بروید چکار کنید ، بخاری این مدرسه ها را درست کنید که بچه ها اینجوری نشوند . تأثیر این نوع حرکت و اینجور تبلیغ چیست ؟ شما فلسفه خوانده اید ، می گوید که پاره پاره مان کنند . نهایتش این است که بگویید در وروان جنگ این همه خسارت دیده ایم ، اینجوری تحلیل می کنید د یگر . این هم می پذیریم . در حال جنگ هستیم می پذیریم اما مردم عادی که ؟؟؟ این کار را خودش را می کند . این یک نکته .

نکته دیگر شما الآن بروید توی گوگل شیعه را سرچ کنید ، ببنید چه به شما می گوید . حالا بروید توی تصویرش سرچ کنید . جستجو کنید . اولین چیزهایی که برایت می آورد قمه زدن یعنی شیعه . اصلاً‌ قمه شده نماد چی ؟ تشیع ، عجب یعنی می خواهید شیعه را بشناسید ، آقا قمه است مثل این دشنه را بگیر بزن توی سر خودت . اگر شیعه شدی باید این کار را بکنی . آن وقت چکار کردند ؟ نمی دانم شما چه مقدار با اینترنت سر و کار دارید یک عکسی در اینترنت پخش کردند یک جا یک زرافه ای را گذاشته اند که دارد بچه خودش را نوازش می کند محبت می کند به بچه خودش یک جا هم یک مادری را گذاشته اند شعیه . که بچه اش را گرفته حالا بچه گریه می کند این قمه را گرفته می خواهد بزند به سر بچه . هر دو را مقایسه کنید . تشیع را مقایسه کنید . بعد نسبت حیوان با حیوانیتش محبت می کند به بچه اش ، اما این به بچه هایشان محبت نمی کنند . می خواهد دشنه را بگذارد روی کله بچه اش ، تأثیر این جور تبلیغ چقدر است ، عزیزان ، استفاده کردن از قابلیت های ملتی مدیا .

نکته مهمتری که می خواهم بگویم این است که اگر رویکرد تبلیغی داریم باید از محتوای درست استفاده کنیم . من اینقدر سایت هایی را می شناسم دارند دم از اسلام می زنند اما چی دارند تبلیغ می کنند ، چی دارند می گویند اسلام این است . اسلام ابو لؤلؤ ، اسلام عمر کشان است . اسلام اینها است . اسلام این است که من نمی دانم این حرفها را بگویم یا نگویم . اسلام این است که حالا ما بیاییم ثابت کنیم مثلاً خلیفه دوم مشکل جنسی داشته ، اینهاست ، واقعاً من نمی دانم چقدر بعضی ها بی سلیقه هستند ، باید معارف اسلام را روشن کن ، تبیین کن ، این رویکرد تبلیغی است رویکرد تبلیغی خیلی مهم است اینها بایسته های تبلیغ است . ما باید در فضای مجازی ، من اعتقادم این است که باید جریان شناسی کنیم . این بحث سوم من است . برای این ضرورتها یک شناخت شیوه های دشمن است . آقا خیلی هایمان از این فضا دور هستیم . ببینید دشمن حضور حد اکثری دارد ، دارد استفاده می کند ، فقط سایت های وهابیون را من یک آماری که از یک جایی شما هم مراجعه کنید توی اینترنت هم هست ، چهل هزار سایت وهابی علیه شیعه دارد تبلیغ می کند . باورتان می شود . حضور حداکثری دارند ، از چه شیوه هایی استفاده می کنند . من یک تمثیلی دارم همه جا می گویم تمثیل من این است ، می گویم آقا می خواهی یک مبلغ موفق بشوی چه اینجا چه داخل اینترنت چه هر جای دیگر نگاه کن ببین آنهایی که می آیند رقیب هستند یعنی با سلام رقیب هستند ، شما ماها که چیزی نیستیم ببین اینها دارند از چه سیاستی دارند استفاده می کنند . سیاستشان چیست ؟ سیاست تابیدن ، وزیدن نیست ، عزیزم سیاست وزیدن نیست . سیاست تابیدن چیست ؟ می گویند بین خورشید و باد درگیری شد ، این یکی گفت من قوی ترم آن یکی گفت من قوی ترم ، گفتم این که هنر نیت هر کس ادعا می کند ، بیاید مشخص کنید یک آدمی را که توی بیابان دارد راه می رود هر کس بتواند کت و کلاهش را از سرش بیرون بیاورد آن قوی تر است . گفتند اشکال ندارد باد مغرور بود شروع کرد به وزیدن این آقا دید باد دارد می آید چسبید به کت و کلاهش را باد نبرد . باد شدید تر شد این محکم تر شد . یک کمی که شدیدتر شد خوابید روی زمین . محکم باد از نفس ایستاد . نوبت آفتاب شد آفتاب شروع کرد به تابیدن یک مقدار تابید تا بید هوا گرم شد این آقا دید هوا گرم شده با دست خودش هم کتش را از تنش درآورد هم کلاهش را از سرش مگر ما نمی گوییم وَ لِبَاسُ التَّقْوَى‏ ذَالِکَ خَیرٌْ  ذَالِکَ مِنْ ءَایَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُون‏[2] تقوا لباس است ، دشمن از چه راهی می خواهد این لباس را از تن جوانان ما دربیاورد . از چه راهی ؟ سیاست تابیدن . البته این را به شما بگویم ها چون کارهای مسلمانها در عرصه اینترنت جواب داده ، آنها به این لباست تنها اکتفا نکرده اند . سیاست وزیدن را هم دارند تجربه می کنند . به شما خبر بدهم چند سالی است یک گروهی به نام هاوانا که از طرف اسرائیل حمایت می شوند ، هاوانا یک گروه شبه نظامی بود که سال 1921 تأسیس شد و مال خیلی زمانهای پیش است که هدفش این بود که برای ایجاد سرزمین یهودی تلاش کند . و کمک کند بعد که حالا اسرائیل تشکیل شد از بین رفت ، اخیراً فهمیدن با سیاست تابیدن نمی شود جلوی اسلام را ایستاد . حالا دیگر باید روی بیاورند به وزیدن این سازمان دوباره تأسیس شد هاوانا ، اهدافش چیست ؟ اصلاً خودشان رسماً اعلام کردند هدف ما این است که اولاً : آن سایت هایی که میزبان سایت های اسلامی است مجبورشان کنیم که دیگر میزبانی نکنند . علاوه تلاش کنیم این سایتها را حکشان کنیم . از بین ببریم . اصلاً هدف آنها ، اعلام کردند گفتند ، هدف ما این است که هیچ سات اسلامی در عرصه اینترنت وجود نداشته باشد می دانید اسرائیل جزء  9 کشور تولید ویروس است ، حالا این بحث های علمی اش و بحث های نظریه پایان تاریخ و بحث های تنیک تن و نظریه فرانسیس فوکوهاما یا بحث ؟؟؟ آن بحث ها این جا می آید باید اینجا توضیح بدهم که اینها اصلاً سیاستشان چیست ؟ اما دیگر می گذرم اینها را فاکتور می گیرم . شما باید تلاش کنید در این عرصه و آن اهل بیت را بتابانید . چه چوری ؟ اول این که آنها می خواهند توی عرصه اینترنت وارد بشوند باید یک جریان شناسی خوب داشته باشند . چرا ؟ به خاطر این که شما از شیوه های نفوذ دشمن اگر اطلاع نداشته باشی اتفاقاً همان خواهی کرد که دشمن می خواهد شما انجام بدهی . اتفاقاً‌داری کمک می کنی به دشمن . اگر شیوه های نفوذش را بدانی ، نمی آیی چیزهایی را تبلیغ کنی که از اوحدت مسلمین را دور می کند . وقتی می آیی بعضی از چیزها را بیان می کنی توی این سایتهای اسلامی اتفاقاً یک زمینه هایی فراهم می شود برای دشمن موفق بشود . شیوه های نفوذ را باید بشناسی جریان شناسی داشته باشی . من خود به خاطر ای ن که این مدت حالا در این عرصه بودم و حالا یک تجربه ای داشته ام دیدم که باید چون حالا خودم هم در بحث پاسخ گویی به سؤالات هم اصلاح کوئیست را بعد در خدمت دوستان بودم که در تقریباً به چیزی حدود 4 یا 5 هزار می شود ، پاسخ راب ه صورت تخصصی تهیه کرده ایم و در اینترنت عرضه کرده ایم که با 14 زبان ترجمه می شود الآن یک دستی در این عرصه می داشتیم به هر حال یک تجربیاتی بوده احساس من این است ، قشنگ دقت کنید عزیزان من اینها دیگر نتایج تجربه ای است که بنده در این چند سال داشته ام تمام تلاش دشمن ، حالا من اول وهابیون را بگویم ، اینها این که امام حسین را هدف بگیرند ، امام حسین ، حالا از خودتان خواهید پرسید امام حسین چرا ؟ شما بروید نگاه کنید یک جریان شناسی داشته ابشاید شیوه های نفوذشان را تحلیل کنید می بینید که امام حسین علیه السلام هدف اصلی سایت های وهابی است چرا که اگر این را بزنید بقیه را زده اند من دیدم اینجوری تلاش کرده ایم با بقیه . خدا توفیق داد یک کتابی تهیه کدریم سیاست های وهابیون را آنجا تعطیل کردیم . ببینید من سیاست را خیلی خلاصه بگویم :

اول بیایند از اساس بگویند این که شما ادعا می کنید امام حسین علیه السلام آن همه فضائل داشته و یزید آن هم رذایل داشته ، این جور نیست چه کسی گفته اینجور هست ، پس این قدم اول : یعنی نه آنی که برای امام حسین می گویید درست هست نه آنی که برای یزید می گوید . گام بعدی : می گویید خوب حالا قبول داریم یزید آدم خوبی نبود ، اما جریان کربلا مستند به یزید نیست حالا گیرم مشکلات دیگر داشته رذایل دیگر داشته اما یزید که دامنش مبراست از این عیب . عیب چی ؟ کشتن فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله این قدم دوم . قدم سوم : حالا قبول کردیم یعنی جوری اینها طراحی کردند که از هر طرف شما بروید مجاب بشوید آقا یزید مشکلی ندارد ، این که من می گویم یزید کاره ای نبوده این بحث ها را حتماً دیده اید دیگر . بحث هایی که شیعیان آمدند کشتن امام را ، خود مردم کوفه کشتند ، خود شیعیان هم برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنند یک شبه های است که رایج هست دیگر . خودشان کشتند ، خودشان عزاداری می کنند ک این مرحله دوم مرحله سوم . اینها که می گویم جریان است یعنی این که گفتم 40 هزار سایت وهابی دارند . همه را شما جمع کنید همه دارند همین ها را تبلیغ می کنند . یعنی این طرف بروی ، آن طرف بروی همین هاست که دارم به تو می گویم . گام بعدی سیاست بعدی چیست ؟

خوب آقا گیرم یزید این کار را کرده کشته تجیح کنند ، یزید باید می کشته ، چرا ؟ چون حاکم بوده ، حاکم شرع وظیفه دارد اگر کسی در مقابل بایستد به خاطر حمایت از مردمش بایستد در مقابل امام حسین نعوذوا بالله با وحدت مبارزه کرده ، وحدت مسلمین را کشته آن وحدتی که در عام الجماعت ایجاد شد این را خواسته . باید حاکم مسلمین موضع گیری کند . این یک توجیح ، آقا یززید مجتهد بوده ، اینها جزء اصول و مبانی اهل سنت هست . یعنی اینهایی که دارند دفاع می کنند . آقا صاحبه عادل هستند این آقا مجتهد بوده آن کسی که مجتهد هست گیرم خطایی کرده در خطای خودش به ثواب است به او ثواب می دهند . اگر واقع را کشف کرد تا ثواب بهش می دهند اما این جا که خطا کرده گناه نکرده یک ثواب به او می دهند . خوب پس چی هست ؟ پس مجتهد است این یک توجیح یک توجیح ؟ آقا توبه کرده یزید . توبه کرده تمام شد ، یعنی شما همه راهها را بروید اینها آمده اند بسته اند آقا توبه کرده شما مگر مسلمان نیستید . تاریخ گزارش می دهد که یزید تو به کرده ، پس چرا اینقدر هی می گوید یزید علیه لعنه بعداً باز این همه سیاست توجیهی .

این گام سوم هست به هر حال توبه هم نکرده باشد یزید اینقدر کارهای خوب انجام داده کارهای خوبش کارهای بدش را چکار می کند ؟ از بین می برد تکفیر ، درسته خوب این جریان شناسی ، یعنی بنده اعتقادم این است که کسانی که می خواهند وارد عرصه تبلیغ بشوند در عرصه اینترنت فضای مجازی ، فکر می کنم که باید یک جریان شناسی خوبی داشته باشند حالا بعضی از جریان ها را بنده چون به هر حال برایشان کارهایی کرده ام مثلاً مهرماه کتاب مهرماه این بود که احساس کردم اینها می خواهند در این عرصه اینترنت در واقع کار کرد اهل بیت را زیر سؤال ببرند . همان بحث پلورالیسمی که می گویند . آقا شما اعتقاد به اهل بیت داشته باشی نداشته باشی به مقصد خواهی رسید . حالا اینها چیست که اینقدر گیر بهش می دهی که من شیعه باشم . یا نباشم این جریان ؟؟؟ در این بستر خوب البته کارهایی که ما در این عرصه انجام داده ایم خیلی زیاد هست که بفرمایید . اگر فرصتی باشد اگر نه که هیچ . یک صلواتی بری محمد و آله محمد بفرستید . استفاده می کنیم از دوستان . همین مقدار بهتان بگویم فعالیت اینقدر هست که اینها این همه سایت و بودجه مصرف می کنند برای این که در مقابل این موجی که ایجاد شده بایستند . یعنی شما اگر شیعه را خطر احساس نمی کردید برای خودت ، سایت های شیعه را خطر احساس نمی کردی سایتشان را مسدود نمی کردید ، شما بروید توی عربستان بگردید ببینید هیچ سایت شیعه را می توانید آنجا به راحتی بروید از آن استفاده کنید . شما نمی توانید ، چرا ؟ احساس خطر کرده اند جواب داده ، کارهای تبلیغی ما با همین کارهای ناقصی که بنده و امثال بنده دارند انجام می دهند اینها جواب داده است که اینها مجبور شده اند که با این موج شیعه خواهی ، موج اسلام مبارزه کنند ، این بودجه قرار می دهند من این که گفتم تحلیلم این است که حوزه الحمد لله موفق شده با همه این مشکلاتی که ما در اینجا داریم دلیلم این است که اگر نبود این همه دست بکار چون نیازی نبوده شما این همه فرقه هایی که می توانید بگویید 4500 فرقه نو ظهور شبه عرفانی دارند فعالیت می کنند . اینها سایت دارند ، برنامه دارند برای اینها هی تلاش می کنند اینها را اضافه کنند با آن مبارزه نمی کنند . اما شیعه چکار کرده ، مکتب اهل بیت چکار کرده که باید این همه بودجه مصرف کنند . 300 کانال ماهواره ای همین وهابی ها راه انداختند برای این که در مقابل موج شیعه مردم دنیا بایستند من این را دلیل بر موفقیت می دانم . من گاهی وقتها الآن که مدیر پایگاه حوزه نیستم آن زمانی که خیلی از ما تشکر می کردند برخی ها هم فحش می دادند . فحش آب دار ، دوستان می گفتند شما اینها را دلیل بر موفقیت خودتان بدانید ، یعنی اگر شما موفق نبودید اگر تیغ تبلیغ شما برنده نبوده این همه مورد بغض اینها قرار نمی گرفتید .

سؤال شاگرد : .... نامفهوم

جواب استاد : من عرض می کنم وظیفه شما این است که شما اولاً با امکانات و قابلیت های اینترنت آشنا بشوید ، یعنی کجای مجلس وارد شدید بحث های اول من را شنیده اید عرض من این است که باید در این فضا قرار بگیریم ، چاره ای نداریم چون اگر در این فضا قرار نگیریم آسیب های به مراتب جدی تر بر اسلام و تشیع وارد می شود . اگر بنده و شما منظور شمایی که بخواهید کار تبلیغی انجام بدهید برای 50 نفر کلی زحمت می کشید نمی دانم باید بروید آنجا آیا امکان داشته باشید نداشته باشی ، اینها همه هست ، نمی دانم خبر دارید یا نه ، سختی های راه را تحمل می کنی اگر همه اینها هست بنده شما چقدر از امکانات و قابلیتهای اینترنت با اینها آشنایی داریم . نباید در این عرصه ما حضور جدی باید آشنا بشویم بنده گفته ام به بقیه دوستان تصورش کفایت می کند . برای تصدیقش ، شما برو ، من برخی از دوستان نزدیک خودم من نمی دانم این را اینجا دیگر می گویم . تا ما می آمدیم این کتابها و مقابلات که نوشتیم هیچ کدام دستی ننوشتهم یعنی با دست ننوشتم همه را خودت تایپ کرده ام تا آخرش حتی صفحه آرایی اش هم خودم کرده ام فقط داده ام چاپخانه که اگر خودم می توانستم خودم چاپش می میکردم . آن دیگر امکاناتش را نداشته ام . داده ایم چاپخانه ، چاپ کرد ، گفته ام به بعضی از دوستان حیف است با این استعداد شما هم بلد نیستید کامپیوتر را خاموش و روشن کنید ، هم وقتی از  او می پرسیم می گوید که آقا کسی ملا نمی شود مگر با کتاب . کسی منکر این بحث نیست منکر اینها نیست ، اینها در جای خودش درست است اما شما بیا وارد بشود یاد بگیر ، اگر از این بستر استاده نکردی آن وقت هر فحشی که دلت خی خواست به من بده . مجبورش کردیم آمد یاد گرفت البته باید کارهای علمی بشود . کارگاه های آموزشی، همین جوری گفتنی نیست . نظری نیست شما باید وارد کار بشوید باید درگیر کار بشوید تا درگیر نشوید خیلی از چیزها را یاد نمی گیرید . آقا در یک جایی درگیرش کردیم . مجبور شد یاد گرفت ، خودش الآن رساله دکترایش را ، خودش تایپ کرده گاهی وقت ها زنگ می زند می گوید فلانی الآن دارم تبدیل می کنم به کتاب من بخواهم فهست بگیرم . چطور فهرست بگیرم . حالا سراغ کتاب می روی ، گفت نه . به کتاب می روم اما کارها سالم را درآوردم در عرض یک ماه انجام می دهم . باورتان نمی شود کار پنج ساله را در عرض یک ماه انجام بدهید . با نرم افزارهای روز شما آشنا بشوید با اینترنت آشنا بشوید ، شما هیچ مطلبی نیست که اگر بخاوهی در اینترنت جستجو بکنی پیدایش نکنی باید یاد بگیری چطور جستجو کنید ، شما جستجو می کنید می گوید پیدا نکردم پیدا نشد . نه اینجوری نیست جستجو هم روش دارد . باید شما روش جستجو را یاد بگیرید وقتی جستجو را توانستی انجام بدهی به هر مطلبی که بخواهی می رسی من می خواهم بگویم که بابا باید درگیر بشوی . باید در این فضا طوری قرار بگیرید که ما چه کار کنیم . بنده حتی اعتقادم این است حالا شاید خیلی ها این را بلند پروازانه بگویند اما من این حرف را می گویم یک وقتی ما جزء آرزوهایمان هست انشاء الله بهش می رسیم . بنده اعتقادم این است با این همه قابلیت هایی که در اینترنت هست باید من که می گویم باید حالا تصمیم را مسئولین حوزه می گیرند به ما ربطی ندارد .  بنده به عنوان یک کارشناس دارم می گویم : کسی که می خواهد کار تفسیری انجام بدهد می خواهد کارهای کلامی انجام بدهد در کنارش باید یک آموزشهایی اینجوری هم باشد . یعنی اینها حیف است که حزء دروس جنبی حوزه نباشد . بنده اعتقادم این است که حالا شاید شما بگویید آقا شما دارید اشتباه می کنید اما من برای حرف خودم دلیل دارم یعنی اگر طلبه ها آشنا بشوند اگر طلبه ها قابلیتهای عرصه را متوجه بشوند جمله ای عرض کردم گفتم فیس بوک 400 میلیون کاربر دارد یک جوان دانشجو نشسته داخل کارگاه خودش این سایت را طراحی کرده کی طراحی کرده سال 204 الآن چند سال می گذرد ؟ حدود 7 یا 8 سال درست است ؟ الآن جزء اولین میلیاردرهای دنیاست . با این که اگر شما نگاه کنید فیس بوک همه چیزهایش را مجانی می دهد . از هیچ کس پول نمی گیرد شما از همه قابلیتهای فیس بوک استفاده کن ، هیچ پولی نمی گیرد از شما پس این پولها از کجا می آید . اینها خرج های خودشان را از کجا درمی آورند ؟ این بحث های تبلیغ زیر حسی بود که من اینجا یادداشت کردم نگفتم یک شیوع تبلیغ اینترنت که از این استفاده کردن از این ابزار بدون این که خبر داشته باشی یک چیزی را در ذهن خودت نهادینه می کند . این از قابلیتهای این تکنولوژی جدید هست . بدون این که شما متوجه بشوید . اصلاً نمی دانی که من دارم تبلیغ می کنم هان . ببنید الآن تو بحث تلویزیون من نمی دانم خیلی پراکنده نشود بحث های خودم در بحث شما پیشین حساب کنید چی می گویند چشم انسان صحنه های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از یک دوازدهم ثانیه باشد یک بیستم ثانیه نمی تواند تشخیص بدهد ، چشم تشخیص نمی دهد . دارند از این ابزار استفاده می کنند به این سیستم در این ، ماها خبر نداریم ، حالا من نمونه علمیش را یادداشت کردم اینجا آمدند در یکی از فروشگاههای آمد یکایک نوار موسیقی را با همین سیستم که کسی متوجه نمی شود آمدند اجرا کردند که هر کسی وارد می شود از همین بحث زیراکس سی ؟؟؟ استفاده کردند . یک چیزی گفتند ، گفتند ما دزدی نمی کنیم . من دزدی نمی کنم این را گنجانده اند . در آن بدون این که متوجه بشوی ، یعنی یک چیزی استفاده کردند از ضمیر ناخود آگاه شما ، بعد آمار گرفتند گفتند در مدت 9 ماه تعداد سرقتهای از این فروشگاه 27 درصد کاهش یافته اینها ابزارهای نوین است . ما باید برویم بشناسیم وقتی شناختیم رفته ایم برای تصدیق آن وقت شما می شوید مبلغ  . شما دیگر نمی توانید از این فضا جدا شوید و یک کارهای سنتی تبلیغ انجام بدهید . البته من کارهای سنتی تبلیغ هم انجام می دهم ، نمی خواهم نفیش بکنم . خودم یک منبری هستم و کارهاهی منبری هم انجام می دهم اما اینها در تقابل با هم نیست یعنی می شود آدم از هر دو فضا استفاده کند . خواستم فقط قابلیت ها را بگویم . البته ما جواب نگرفتیم .... نامفهوم ؟؟؟ برای شما هم فراهم است شما هم می توانید الآن این سؤال شما همان بحث شما به چه مقدار با اینترنت آشنا هستید ؟

خودتان جواب خودتان را داده اید دیگر . شما می توانید بروید وبلاگ درست بکنید . این کم است مگر ، شما می توانید در تالارهای گفتگو ، چت رمها ، فرمها شرکت کنید . وقتی شما وارد بشوید خودتان دیگر ، جواب خودتان را می گیرید . چو صد آمد نود هم پیش ماست . این که من گفتم شما الآن می توانید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید سری زده اید به شبکه اجتماعی ولایت مداران ، همین شبکه بعد از ایام انتخابات اما الآن نمی دانم تعطیل شده یا نه ، خبر آنلاینش را ندارم . احتمال حک شدن یا تعطیل شدنش هست . شما رفته اید سری زده اید که چه امکاناتی دارد . شما وقتی مطالعات اینترنتی داشته باشید یعنی بروید امکانتش را ببینید چی هست ، این ابزار چه قابلیت هایی برای تبلیغ دارد بحث وبلاگها ، بحث فرمها ع بحث تالارهای گفتگو بحث شبکه های مجازی من فقط خواستم ، من چیزی که می خواستم در این جلسه بگویم فقط بحث اصل ضرورت برای من خیلی مهم است . یعنی اگر بنده و امثال بنده بتوانیم شما منتقل کنید اگر ماها بتوانیم دوستان طلبه خودمان را مجاب کنیم که حضور جدی و حد اکثری در فضای اینترنتی داشته باشند خودشان راه خودشان را پیدا می کنند . یعنی دیگر اینجا خیلی نیاز نباشد . البته کارگاه های آموزشی لازم است آقا بیایم دانه دانه جزئی تر یکی از دوستان هم خیلی جزئی تر از ما خواست که به هر حال ما اشاره کنیم ، اما شما می توانید الآن چندتا سایت هست که به صورت پاسخ گویی به سؤالات دینی ، بحث های وبلاگها این قدر کار در این فضا خوابیده و خیلی از مؤسسات هم استقبال می کنند ، یعنی اینجور نیست که . یعنی شرایط فراهم است ، همین جا بنده بگویم ، شما اهل کار اینترنتی هستید همین الآن بعد از این که بیایید پیش بنده اگر دنبال کار کردن توی این فضا می گردید ، این امکان برای مثل بنده و دوستان دیگر همه وجود دارد که هم بحث های مالیش به یک نحوی به هر حال که شما خیلی هم ؟؟؟ تأمین می شوید ، به هر حال عرض من است که باید آن قابلیتها را ما آشنا شویم ، توان لازم را پیدا  کنیم . بقیه اش دیگر خودش فراهم خواهد شد . اگر جوابتان را ندادم انشاء الله بگذارید یک وقت دیگر انشاء الله ...

یک صلوات بفرستید .

دوست عزیزی فرموده اند : که ما در تبلیغ سنتی مان مشکل داریم حالا شما می گوید بله ع می گوید کسی را راه نمی دادند توی روستایی می گفت منزل کدخدا کجاست ؟ شاید این عزیز ما چنین تعبیری را دارد ، بنده عرضم این است که نه ما با همه مشکلاتی که در مباحث رجوعی داریم اما با دلایلی که بنده گفتم و صحبت هایی که اینجا ارائه دادم فکر می کنم اگر شما در یک روستایی امام جماعت نداشته باشید آسیبتان در یک محدوده خیلی کوچک مثل یک روستا یا یک شهر آسیب خیلی کمتر است اما اینجا اگر حضور نداشته باشید دیگر می بینید که آقا بردند تمام شد . دیگر کاری از دستتان برنمی آید . می خواهم این نکاتی که اول گفتم برای همین بود دیگر . وقتی که بنده می گویم روزی 50 هزار بازدید کننده از سایت شماست ، یعنی شما کاربر دارید حالا شما بگویید ما که آن جا مشکل داریم حالا اینجا ، بابا 50 هزار نفر می آیند پای صحبت های شما ، شما می شوید منبریشان ، روزی 5 دقیقه به حرفهای شما گوش می دهند . کم نیست . ما کاری که کردیم ، یعنی خودمان کشتیم ، این را که من می گویم شاید خیلی از دوستان اهل اینترنت و به هر حال مدیریت بخش اینترنت . خوب سایتهای خوبی داریم مثل تبیان ، راسخون ، بلال ، دفتر تبلیغات سایتهای خوبی راه انداخته ، اما بنده خودم را کشتم یک سایت حوزه زدیم ، حوزه نت . 50 هزار دانشنامه توی آن است . یعنی مطلب دانشنامه ای شما خبر دارید . نه ، رفتی به آن سرزدی نه ، بنده خودم نیاز تبلیغی ام را از این سایت برطرف می کنم . 50 هزار مطلب دانشنامه ای یعنی چه ؟ یعنی به صورت ساختار درختی ، شما وارد علم اصول می شوید ، علم فقه می شوید ، علم فلسفه می شوی به صورت ساختار درختی ، فهرستی آنجا مطالب دسته بنده شده پیش شماست . سال 88 تندیس طلایی گرفت به خاطر همین . اما چه مقدار از ماها خبر داریم ، چه مقدار استفاده می کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد